I Sverige finns det lagar som begränsar hur reklam får se ut. Vilket budskap man får gå ut med och mot vilka målgrupper dessa är riktade. Det låter bra men i praktiken håller det inte alltid. Ett exempel är lånedjungeln. Vi ska visa några exempel där reklamen förmedlar en sak men sanningen är något annorlunda. Eller rättare sagt – det de säger är sant men definitivt inte speciellt tydligt mot kunden.
Från 9,9% ränta !
Med detta lockrop vill en stor lånegivare i Sverige locka kunder att låna pengar. Att ta ett privatlån på 9,9% ränta är inte den bästa räntan som finns men absolut inte den sämsta. Men när man läser det finstilta visar det sig att den effektiva räntan (den man faktiskt betalar) är 10,76%. Dessutom att räntan sätts individuellt vilket endast betyder att det räcker med att en enda kund i företagets historia har fått den räntan.
Använd pengar till vad du vill!
När det gäller privatlån får man alltid använda pengarna till vad man vill. Detta gäller även snabblån. Att man får använda pengarna till vad man vill från ett privatlån eller snabblån (läs om snabblån här)är alltså en självklarhet men ändå något som de lyfter fram i reklamen.
Ansökan behandlas enkelt och diskret!
Finns det låneinstitut som inte behandlar ansökan diskret? Finns det de som lägger ut personers ekonomiska situation på nätet? Knappast. Allt inom finanssektorn sker med en extrem sekretess. Vad som är enkelt är lite svårare att avgöra men det brukar inte ta mer än 2 minuter att ansöka om snabblån eller privatlån. Är det enkelt nog?
Referens
Inspiration till denna artikel togs från en reklambanner som hittades på www.2000.nu. Sidan presenterar olika låneformer för den som vill låna 2000kr och någon kritik mot denna sida ska inte framföras. Det är enbart en reklambanner på sidan som låg till grunden för artikeln.